De Simonton Methode

Dit is een internationaal toegepast therapeutisch programma voor mensen die met kanker of een andere ernstige ziekte te maken hebben. Ook mensen uit de naaste omgeving van de zieke kunnen betrokken worden en geholpen zijn met deze methode.

Kreeg je net te horen dat je ernstig ziek bent?

Of onderging je reeds (verscheidene) behandelingen en valt het je zwaar?

Een diagnose zoals kanker kan heel beangstigend en onwerkelijk zijn. Jouw leven en dat van je geliefden staat plotseling op z’n kop. Artsen slaan je misschien om de oren met allerlei behandelprotocollen en het kan aanvoelen alsof je de regie over je eigen leven niet meer in handen hebt.

De Simonton methode kan je helpen om grond onder je voeten te vinden in deze turbulente tijd. Wij mensen kunnen echt wel actief bijdragen aan ons eigen genezingsproces.

“You can learn to follow the inner self, the inner physician that tells you where to go. Healing is simply attempting to do more of those things that bring joy and fewer of those things that bring pain”

Dr. Carl Simonton

Ontstaan

De Simonton methode ontstond begin jaren ’70, toen de Amerikaanse arts Dr. Carl O. Simonton (radioloog/oncoloog) en zijn toenmalige echtgenote, de psychologe Stephanie Matthews Simonton, merkten dat sommige kankerpatiënten genazen, ondanks een (zeer) slechte prognose en dat andere patiënten de ziekte niet te boven kwamen, ondanks een gunstigere prognose.

Het echtpaar deed hier onderzoek naar en ontdekte dat die mensen die konden vertellen over hun goede redenen om te leven, hoop hadden om te genezen en vertrouwen in hun behandeling en die ook geloofden dat wat ze zelf deden invloed had op hun genezingsproces, vaker beter werden. Op basis van hun bevindingen, ontwikkelden zij een therapeutisch programma voor kankerpatiënten dat ondertussen al ruim 40 jaar op plaatsen over de hele wereld wordt toegepast.

Wat het jou allemaal te bieden heeft

Je krijgt ondersteuning om de stress te verminderen en meer ontspanning en plezier in je leven te brengen

“Niks bijzonders”, denk je misschien?

Toch wel! Het wordt vaak onderschat hoe belangrijk het is voor onze gezondheid om minder spanning en meer plezier te ervaren.

Onderzoek uit de neurobiologie en de psychoneuroimmunologie (na 10 jaar kan ik dit woord eindelijk vlot uitspreken) wijst uit dat negatieve stressreacties onze immuniteit ondermijnen. Anderzijds worden in situaties waar we vreugde ervaren en ons gelukkig voelen, biochemicaliën vrijgegeven in ons lichaam die gezondheidsbevorderende effecten hebben en ons energie geven.

Sinds je ziek bent (of sinds je partner/familielid/vriend(in) ziek is), heb je misschien gemerkt dat er precies een donkere wolk boven jullie hoofd hangt en er net minder ruimte lijkt te zijn voor plezier.

Ik wil je zo graag helpen om daar verandering in te brengen!

Je werkt aan gezonde overtuigingen

Een belangrijk instrument binnen de Simonton therapie is wat Dr. Simonton ‘Believe work’ doopte, of ook wel ‘verandering van ongezonde innerlijke overtuigingen’.

Als basis hiervoor, gebruikte hij de techniek van “cognitieve herstructurering” ontwikkeld door de psychiater Maxie Maultsby.

Een voorbeeld van een veranderde overtuiging van een patiënt:

Ik zal nooit beter worden => Ik kan beter worden, ongeacht hoe ziek ik ben, en ik kan erop vertrouwen dat ik alle nodige hulp heb als het anders loopt.

Je leert je verbeelding te gebruiken om je gezondheid positief te beïnvloeden

“Stel jezelf het gewenste resultaat voor” is iets wat je me vaak zal horen zeggen indien je bij mij op gesprek komt (of een variatie op deze zin, lang leve afwisseling!).

Het is zo dat een positieve voorstelling een gunstige invloed heeft op zowel de doeltreffendheid van de behandeling als de bijwerkingen.

Een voorbeeld uit de praktijk:

Stel dat je chemotherapie volgt, dan werken we samen aan een persoonlijke visualisatie waarbij jij je op jouw manier voorstelt hoe de chemo de kankercellen vlot vernietigt en afvoert, terwijl je gezonde cellen beschermt zijn, zodat je geen of minder neveneffecten ervaart van de behandeling.

Dit is slechts één van de eindeloze mogelijkheden waarop jij je verbeelding kan inzetten.

Je krijgt meer verbinding met je innerlijke wijsheid

Misschien vind jij de term ‘innerlijke wijsheid’ maar niks. Dat kan natuurlijk, het is niet zo belangrijk hoe je het noemt; je buikgevoel, je intuïtie, iets gewoon ‘weten’, … Het gaat er alleen maar om, dat wij mensen allemaal over een innerlijke kennis beschikken van wat goed voor ons is, wat bijdraagt aan ons welzijn.

Twijfels over je behandeling, een knoop die je maar niet doorgehakt krijgt, een familiekwestie waarin je niet weet hoe te handelen, … Ik help je om je eigen antwoorden te vinden.

Je leert van je ziekte

“Waarom ben ik ziek geworden?”

Het is natuurlijk heel normaal dat je jezelf deze vraag stelt.

Wat níet leuk is, is als denken over deze vraag je vervult met beklemmende gevoelens van wanhoop, onmacht en schuld.

Samen kunnen we deze pijnlijke gevoelens veranderen, zodat je jouw aandacht kan verschuiven naar hoe je er het beste van kan maken met de kaarten die het leven je gedeeld heeft.

Je kan zelfs onderzoeken wat de ziekte je oplevert (zoals zorg en steun van naasten, tijd voor reflectie, prioriteiten kunnen stellen,…) en hoe je deze voordelen kan behouden als je weer beter bent.

Je bezint je over doodgaan

Ook al is ‘sterven’ een onderwerp dat meestal liever vermeden wordt, toch is het -ook voor gezonde mensen- belangrijk om over doodgaan te praten.

Pas als we onze angst om te overlijden confronteren en bespreken, is het mogelijk om deze te verkleinen. Pas dan kunnen we veranderen hoe we met sterven omgaan.

Ik help je om te leren hoe je met een gerust gemoed kan aankijken tegen je eigen dood.

Je krijgt weer perspectief voor de toekomst

Het hebben over de dood, betekent niet dat je geen wens meer hebt om te leven. Integendeel, je creëert net rust van de angst zodat je meer energie hebt om je te focussen op je genezing en om leuke plannen te maken voor je toekomst.

“Hoe zou jij vieren dat je weer beter bent?” en “waar verlang je naar in de toekomst?” zijn vragen die terugkomen doorheen de gesprekken.

Misschien ben je ervan overtuigd dat er geen toekomst meer voor jou is. Ik wil heel graag naar je luisteren en je helpen om hoop te vinden. Want, zoals het spreekwoord zegt: “hoop doet leven”.

Artsen kunnen zich uitspreken over de statistische waarschijnlijkheid van je genezing. Maar, tenzij ze over een teletijdmachine beschikken, kan geen enkele arts in de toekomst kijken om met zekerheid zeggen hoe het jou zal vergaan.

Je vult een 2-jarig gezondheidsplan in

Het gaat om een vreugdeplan dat je ondersteunt om die dingen die je leuk vindt, steeds meer te gaan doen.

Want, zoals je misschien al had geraden ondertussen, vreugde en plezier krijgen héél veel aandacht in het Simonton programma.

Je krijgt inzicht in je behoeften en hoe deze te communiceren

Ik draag het model van Geweldloze Communicatie (GC) van Marshall Rosenberg een heel warm hart toe en ben super blij dat dit een onderdeel is van de Simonton methode.

Je krijgt via de gevoelens- en behoeftenoverzichten van GC inzicht in hoe je je van moment tot moment voelt en wat je nodig hebt. Zo kan je op jouw behoeften inspelen en goed zorgen voor je eigen comfort en welzijn.

Daarnaast kan GC ook erg goed helpen bij een conflict met bijvoorbeeld je partner.

Bijvoorbeeld: jij wil een bepaalde behandeling niet, maar je partner dringt aan. Of jij wil dat iedereen in huis een bepaald dieet volgt vanaf nu, maar de rest heeft er geen oren naar.

Het is niet altijd makkelijk om in tijden van een zware ziekte elkaar te vinden en overeen te komen. Gelukkig is er alle hulp die je nodig hebt!

Je vergroot je ondersteuningsnetwerk

Wie in jouw nabije omgeving kan je bijstaan?

Hoe wil je het liefst dat ze dit doen?

Leren vragen om hulp, dat was voor mij ook een dingetje.

Maar oefening, baart kunst, dat geldt trouwens voor heel het bovenstaande programma.

Begeleidingsopties

Zoals je hierboven kan zien, omvat de Simonton methode allerlei behulpzame technieken en thema’s. Deze zijn in een groepsprogramma gegoten dat aangeboden wordt in één residentiële week. Zulke Simonton therapieweken worden op dit moment aangeboden door Simonton Centers in Amerika, Europa en Japan. Je kan samen met een partner/familielid/vriend(in) deelnemen. Er wordt gewerkt in groepjes met andere patiënten en hun ondersteunende personen, zodat je ook van elkaar kan leren. Een Simonton therapieweek kan op korte tijd buitengewoon positieve veranderingen bewerkstelligen voor jouw gezondheid en levenskwaliteit. Contacteer me indien je hier meer informatie over wil.

Daarnaast kan je het programma ook ambulant volgen in gespreide sessies. In deze gesprekken komen dezelfde thema’s aan bod als in de residentiele week. Ik begeleid jou (eventueel samen met je partner) en help je om je eigen weg te vinden in wat je meemaakt. Voor mij heel belangrijk dat je je na een gesprek beter voelt dan ervoor, zodat je met hernieuwde kracht naar huis gaat.


Komt mijn hulp voor jou als geroepen?

Kijk bij aanbod, of neem contact met me op.